torsdag den 19. april 2012

Genoptræning del 2

ja efter prolaps nr 2 skulle jeg jo træne op igen igen. I den første lange tid var det meget simple øvelser, nogle jeg kunne lave i sengen. Mckenzie øvelsen lavede jeg selvfølgelig hver dag, flere gange om dagen. Ja det gør jeg faktisk stadigvæk. De første dage efter prolapsen kunne jeg næsten ikke komme på toilettet, eller bade. Her var min mand en uundværlig hjælp, jeg tænkte på dem der ikke lige har hjælp ved hånden. Hvordan klarer de de første uger efter en prolaps?
Nå men, det gik langsomt bedre og jeg kom på job efter 3-4 uger. Ikke lige fuldtid, jeg fik også lov til at arbejde hjemme mere end normalt. Det var dejligt, så kunne jeg f.eks ligge og klarer dagens arbejde ved computeren. At sidde var svært.
Vi måtte aflyse den planlagte sommerferien, da det var en rundtur hvor meget af tiden var i bus. Det frarådet min fys, idet hun forklarede at en af de allerstørste belastninger for rygsøjlen var at sidde ned.
Vi bookede dog en tur til Oslo med færgen, kun 2 måneder efter prolapsen og det gik forbavsende godt.
Jeg syntes, som sagt, at jeg kom hurtigere i gang igen, end efter den første prolaps. Jeg tror bestemt det havde noget at gøre med den genoptræning jeg havde været igennem, den havde trods alt gjort mig fysisk stærkere. Psykisk er jo en anden snak. Ind i mellem, når smerterne vendte tilbage, så bliver man altså lidt sortseer. Hver gang jeg fik en smule ondt, ja så troede jeg at en ny prolaps var på vej.
I efteråret 2011 mente både jeg og min fys at jeg nu var så stabil at jeg kunne starte på lidt mere seriøs træning. Så jeg fik en personlig træner. Et af mine problemer, og sikkert også andres, er at jeg ikke laver de angivne øvelser rigtigt. det kan betyde flere smerter og risiko for tilbagefald, og hvem gider det. Så en personlig træner var vejen for mig. Jeg går i et fitnesscenter der tilbyder dette, og det er der mange der gør. Det er bestemt ikke billigt, men alle pengene værd.

Vi trænede styrketræning, dvs ryg, ben, mave, arme, skuldre osv. Og det var virkelig en sørgelig omgang, til at starte med. Jeg havde stort set ingen muskler, så jeg kunne ikke løfte noget og var øm i mange dage efter træningen
Efter 3 måneder var der meget stor fremgang i min muskelstyrke, rigtig dejligt at se. Og efter 4 måneder går jeg nu til træning 4 gange om ugen. En gang med min træner, en på et hold hvor man lærer at bruge ryggen rigtig og 2 gange træner jeg styrke/kondi i fitnesscenter. Til efteråret overvejer jeg pilates. det skulle gøre kroppen og lemmerne mere smidig.
Jeg har aldrig dyrket nogen form for idræt (hvilket er en stor fejltagelse, men bedre sent end aldrig), men er faktisk blevet helt grebet af det. jeg kan mærke at de hjælpe på min generelle kropsholdning (som har/er utrolig dårlig) og på mit velbefindende. Og som bonus har jeg tabt en masse kilo og fået en mere muskuløs krop. Og nej, træene vokser ikke ind i himlen. Jeg har stadig perioder med smerter ned i benene, hvor en af leddene i ryggen sidder forkert og hvor hofterne virker hæmmet i deres bevægelse. Jeg er ikke der hvor jeg gerne vil være, sådan i fysikken, endnu. For jeg når der til, det tager bare noget tid, når man hele tiden skal lytte til kroppen. Noget jeg jo ikke har gjort i 30år. Næste mål er at komme ud at løbe. Min fys siger god for det, blot at det ikke bliver for langt og jeg løber på bløde underlag. Hun mener det kan være med til at opbygge rygmuskulaturen. Jeg er ikke startet endnu, har lige været inde i en dårlig periode, men det gør bedre igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar