fredag den 6. april 2012

Genoptræning del 1

Første gang bestod genoptræningen af øvelser som fysioterapeuten gennemgik med mig. Mckenzie øvelserne er god (men jeg lavede dem forkert dengang), samt diverse øvelser jeg kunne lave i sengen. Det hjalp at lave dem der da jeg var uhyre stiv og med øvelserne hver morgen kom der lidt mere gang i bevægelsesapparatet.
Mine bedste råd er at gå en grundig instruktion, for hvis man laver øvelserne forkert kan man gøre mere skade end gavn. Og jeg lavede f.eks Mckenzie øvelserne forkert dengang. Sammensæt IKKE selv dit træningsprogram men gør det sammen med fys eller kiropraktor. De ved hvad de laver og husk blot at, hvis du får smerter ved at lave øvelsen, så laver du den enten forkert eller så er det måske ikke den øvelse du skal lave på det tidspunkt i genoptræningen. Jeg havde en del problemer med øvelserne og smerter efterfølgende. I samråd med min fys skiftede vi nogle øvelser ud og rettet programmet til.
Og igen HUSK: ingen løft og foroverbøjninger med ryggen. Man er i stor riskiko for endnu en prolaps op til 3-4 måneder efter man har haft en.
Man kan eventuel se her for øvelser: http://www.sportnetdoc.dk/ryg/diskus-prolaps, de ses nederst på siden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar